Tuesday, November 29, 2005

Wawancara 3

Majalah : Al-Bashirah
Edisi : -
Kolum : Wawancara
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Ogos 2004
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Wawancara dikendalikan oleh saudara Mohd Zaki M.Noor, wartawan al-Basirah, bertempat di Pejabat BKPJM, Asrama Pelajar Johor, Hayyu Thamin, pada 7 Ogos 2004, jam 3.40 minit petang.

Bioadata Tokoh : Ustaz Zairol Al-Adib, Kuliah Usuluddin Tahun 3, Syu'bah Tafsir, Kaherah.

Wartawan al-Basirah (WB 04) : Saya wakil daripada al-Basirah mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Zairol kerana sudi ditemuramah pada petang ini. Semoga kerjasama yang diberikan memberikan manfaat untuk kita bersama. Assalamualaikum.

(Ustaz Zairol) : Waalaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

(WB 04) : Ada baiknya kita mulakan dengan Ummul Kitab, al-Fatehah.

(WB 04) : Berapa ramaikah perwakilan Johor dalam Mu'tamar Sanawi tersebut secara khususnya, dan seluruh perwakilan secara umumnya?

(Ustaz Zairol) : Perwakilan Johor yang diberikan kuota oleh pihak PMRAM seramai 40 orang, 20 ikhwah dan 20 akhawat. Dan jumlah keseluruhan perwakilan yang hadir ketika itu dianggarkan sekitar hampir 800 orang.

(WB 04) : Perwakilan Johor telah dinobatkan sebagai perwakilan terbaik. Apa pandangan ustaz?

(Ustaz Zairol) : Yang pertama saya bersyukur kepada Allah S.W.T, dan anugerah perwakilan terbaik itu bukanlah di atas usaha saya, tetapi dengan kerjasama daripada semua sahabat-sahabat Johor, ikhwah mahupun akhawat.

(WB 04) : Apakah antara isu yang dibangkitkn oleh perwakilan Johor secara khusunya, dan semua perwakilan secara umumnya?

(Ustaz Zairol) : Isu yang dibangkitkan oleh perwakilan Johor, terutama dalam ucap dasar Presiden, perwakilan Johor membahaskan tajuk 'Keberkesanan Tarbiah Asas Keiltizaman'. Jadi walaupun bukan ikhwah yang membentangkan, tetapi akhawat, tetapi dari sudut tajuk itu kita menganggapkan suatu kejayaanlah, kupasan-kupasan dan cadangan-cadangan yang baik untuk PMRAM.

(WB 04) : Isu daripada perwakilan yang lain?

(Ustaz Zairol) : Isu yang dibangkitkan pada amnya berdasarkan kepada aktiviti-aktiviti PMRAM, tetapi yang nampak hangat ketika perbahasan usul yang bertajuk ' Ahli Hendaklah Menolak Segala Dakyah Yang Boleh Memecahbelahkan Kesatuan PMRAM '. Jadi dalam usul tersebut pelbagai pihak bangun dan menjelaskan tentang kewajaran usul tersebut diterima. Perwakilan Johor juga tidak ketinggalan membahaskan usul tersebut, dan secara dasarnya usul tersebut diterima secara sebulat suara untuk dilaksanakan daripada peringkat akar umbi hinggalah ke peringkat kepimpinan. Wallahu A'lam.

(WB 04) : Apakah rahsia sehingga perwakilan Johor berjaya menjadi perwakilan terbaik pada tahun ini?

(Ustaz Zairol) : Tidak ada rahsia yang khusus unutk penganugerahan tersebut, namun berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman yang lepas, kreatia perwakilan terbaik itu dikira dari sudut disiplin perwakilan, kehadiran, dan keaktifan di dalam perbahasan atau di dalam menanyakan soalan-soalan, memberi suatu persembahan kepada dewan dan muktamar ketika itu, disampin beberapa perkara lain termasuklah pakaian, keseragaman dan sebagainya. Jadi berdasarkan faktor-faktor itu kita menggerakkan perwakilan apa yang mampu, dan alhamdulillah semua perwakilan-perwakilan khususnya peringkat ikhwah negeri Johor ditahap disiplin yang baik, dan kerjasama yang bagus, dan mungkin di atas dasar itu, kerjasama semua perwakilan seramai dua puluh orang itu maka Johor mendapat anugerah perwakilan terbaik bagi sesi Mu'tamar kali ke 71 ini.

(WB 04) : Warga al-Basirah mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi ditemurmah, dan tahniah ustaz sebagai ketua perwakilan Johor dalam Mu'tamar Sanawi yang lepas. Semoga kecemerlangan dalam Mu'tamar ini akan terus dipertingkatkan di sesi akan datang, dan sekali lagi saya sebagai wakil al-Basirah mengucapkan terima kasih kepada ustaz kerana sudi memberikan kerjasama dalam temuramah ini. Terima kasih.

(Ustaz Zairol) : Sama-sama.

No comments: