Sunday, November 20, 2005

Kalam Ketua Pengarang

Majalah : Al-Jauhar 3
Edisi : Saifi
Kolum : Tinta Ketua Pengarang
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Ogos 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Kalam Ketua Pengarang

Setelah keluaran edisi Aidil Adha yang lalu, Al-Jauhar banyak mengambil masa demi mengeluarkan keluaran ketiga tahun ini. Barangkali demi melatih tanaga baru agak memakan masa, tetapi ia perlu tetap dikeluarkan demi memastikan maklumat dapat disampaikan terus kepada ahli.

Mungkin kita masih mengingati ketibaan Y.A.B Menteri Besar Johor sekitar awal februari dahulu, ataupun Bazaria Sri Johor pertengahan Mac, juga kematian seorang siswa akibat tonser dan paru-paru berair di bulan April, mahupun imtihan fasa thani sepanjang Mei dan Jun. Kini, kita menanti natijah di bulan Julai. Semua ini adalah rentetan peristiwa yang berlalu dan hampir-hampir dilupakan.

Tidak cukup setakat itu, pebagai aktiviti dilaksanakan dengan rancak walaupun menerima kehadiran ahli yang agak susut akibat kepulangan ke tanahair. Agenda BKPJM seperti Hari Keluarga, muzakarah berkelompok, akademi penulisan, Solat Hifzi dan pelbagai aktiviti lagi diselangseli dengan majlis individu termasuk pernikahan dan majlis doa selamat. Barangkali ada sesiapa yang masih belum melupakan beberapa masalah yang melanda seperti krisis air Rumah Johor dan kes samun pelajar.

Ataupun kalau kita mengambil sikap membuka mata, kita akan sedar kewujudan kelas kompang, penjilidan Sukej, program Rehlah ke Matrouh dan Siwa, pertandingan menulis artikel cerpen dan sajak, laman web baru BKPJM, pertandingan Islamic Presentation, pertandingan mereka cover Sukej, majlis ramah mesra bersama tetamu dari Malaysia juga BCC, BKPJM Cyber Cafe. Masihkah akal tegar memikirkan, apakah halnya Asrama Pelajar Johor di Iskandariah ataupun Rumah Johor yang baru di Sabie’?

Barangkali, zakat dan keterlewatannya lebih mengundang keprihatinan kita. Tetapi, sesekali menjengah Rumah Johor jangan lupa bertanyakan; bila proses islah kali kedua akan berjalan?

Mungkin bebanan tugas yang berguni menyebabkan kelewatan Al-Jauhar kali ini. Saya sebagai wakil Al-Jauhar meminta maaf di atas kelewatan melaporkan peristiwa yang sebenarnya amat penting diketahui oleh semua ahli BKPJM, tetapi dimajhuli kita hingga akhirnya menambah jarak jurang pada setiap jambatan penghubung. Itulah, tetapi ia akhirnya sampai juga ke tangan anda.

Ketua Pengarang.

No comments: