Sunday, November 27, 2005

Wawancara 1

Majalah : Al-Bashirah
Edisi : -
Kolum : Wawancara
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Ogos 2004
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Wawancara dikendalikan oleh Mohd Zaki M. Noor, wartawan al-Basirah 2004, pada 26 Julai 2004, jam 2 petang, bertempat di Syaaqah 2 Rumah Johor.

Biodata Tokoh: Nama, Mohd Hafiz bin Mansur, berasal daripada Taman Aman, Senai, Johor Bahru, Johor, mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Senai, seterusnya ke Sekolah Kebangsaan Agama Arab Kota Tinggi (3 Tahun), melanjutkan pelajaran ke Maahad Johor (4 Tahun), seterusnya ke Universiti al-Azhar. Sekarang berada dalam tahun Kuliah Usuluddin, Kaherah. Anak kedua daripada enam orang adik beradik, dan merupakan satu-satunya yang menceburkan diri dalam aliran Bahasa Arab. Pengalaman berpersatuan, Ketua Unit Dakwah dan Tarbiah (UDT) BKPJM, disamping memegang jawatan sebagai Badan Pengurus PMRAM, ditaklifkan dalam Badan Kebajikan Dan Tabung Derma.

Wartawan al-Basirah 2004 (WB ' 04) : Pertamanya, kita mulakan dengan bacaan Ummul Kitab, al-Fatihah. Saya wakil daripada al-Basirah, mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Hafiz kerana sudi ditemuramah pada petang ini, semoga kerjasama yang diberikan akan memberikan manfaat kepada kita bersama. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

USTAZ HAFIZ : Waalaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

WB ' 04 : Ustaz telah dilantik sebagai Badan Pengurus PMRAM (BP), apakah pendangan ustaz berkenaan hal ini?

USTAZ HAFIZ : Pada ana, perlantikan sebagai Badan Pengurus PMRAM merupakan satu tanggungjawab yang amat berat, sebagai seorang kepimpinan, walaubagaimanapun kita kena melihat kepimpinan merupakan satu tanggungjawab yang amat penting, selepas kejatuhan Khilafah Islamiah, maka kepimpinan merupakan satu benda yang perlu kita titik beratkan untuk menaikkan izzah Islam itu sendiri. Dan pada ana secara peribadi, sebagai mahasiswa, kita perlu menggarapkan diri kita dalam dua bidang, ilmu juga kita kuasai, kepimpinan juga kita kuasai, untuk kita terjun ke dalam masyarakat, kerana kesinambungan kepimpinan adalah sebahagian daripada aset terpenting, dalam menjana keutuhan sesebuah gerakan. Kalau kita lihat gerakan Islam semakin hari semakin tertindas. Siapakah yang hendak mengembalikan Khilafah Islamiah atau Daulah Islamiah? Melainkan dengan adanya satu kepimpinan yang berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah, untuk menggerakkan semula gerakan-gerakan Islam ini menjurus ke arah dasar al-Quran dan as-Sunnah.

WB ' 04 : Apakah tindakan yang dirancangka dalam kepimpinan BP nanti?

USTAZ HAFIZ : Secara umumnya, semua badan pengurus terlantik tiada tanggungjawab yang lebih besar melainkan peranan mereka dalm mempertahankan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir,PMRAM, yang mana telah 70 tahun lebih ditubuhkan, tidak lain tidak bukan semua badan pengurus berperanan untuk menjaga keutuhan, kesatuan PMRAM selaku wadah perjuangan mahasiswa al-Azhar di Mesir. Namun bagi Badan Kebajikan dan Tabung Derma yang ana pegang, ana akan cuba menggarapkan kembali dua aset terpenting iaitu menjaga kebajikan ahli dan juga mencari dana-dana untuk ahli. Dan seperti mana kita ketahui TFM, Tabung Filantrofi Massa, yang mana tabung ini kita akan cuba garapkan kembali supaya ada ahli-ahli kita yang menyumbang dan duit ini kita akan salurkan sebaik-baiknya kepada ahli. Dan keduanya Tabung Dana Van. Sebagaimana kita ketahui Tabung Dana Van ini merupakan satu dana untuk kita memberli sebuah van yang mana digunakan untuk kebajikan ahli dan juga pengurusan PMRAM itu sendiri supaya lebih mudah dalam segala urusan. Ana cuba membawa kebajikan kepada ahli sebaik mungkin dalam menyalurkan sumbangan-sumbangan dan kewangan-kewangan, dan mana-mana ahli juga yang memerlukan kebajikan dari sudut kewangan atau bantuan dan sebagainya, jangan segan-segan untuk meminta bantuan daripada pihak PMRAM itu sendiri, melalui BKAN dan DPM. Dan kita akan cuba sedaya upaya diperingkat PMRAM untuk memberi bantuan sebaiknya.

WB ' 04 : Makrufnya sekarang ini, Ustaz Hafiz masih lagi memegang jawatan dalam BKPJM, dan dalam masa yang sama Ustaz Hafiz adalah seorang BP PMRAM. Adakah untuk fatrah akan datang ini, Ustaz Hafiz akan terus menyumbang tenaga dalam BKPJM?

USTAZ HAFIZ : Ya, jawapan ana yang pertama adalah ya, kita tetap akan menyumbangkan tenaga, buah fikiran, idea kita untuk BKPJM, kerana BKPJM juga merupakan satu persatuan yang bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir. Selaku pelajar Johor, kita seharusnya mempertahankan BKPJM dan menyumbangkan tenaga yang sebaik-baiknya untuk BKPJM. Bukannya sumbangan yang kita perlu berikan semasa kita menjadi kepimpinan, tetapi, bila mana kita bergelar pelajar yang menjadi ahli Johor, maka kita perlu menyumbang sebaik-baik sumbangan untuk BKPJM itu sendiri. Tetapi yang paling penting kita membentuk kesatuan, bagaimana kita hendak membentuk wehdah, dan juga menjaga kebajikan ahli sama ada di peringkat Johor atau pun di peringkat PMRAM. Itu yang utamanya. Manakala pentaklifan sebagai kepimpinan, jawatan itu adalah satu pemudah cara untuk kita terus menjalankan tanggungjawab-tanggungjawab, dengan adanya mas'ul, adanya organisasi. Kerana kita perlu melihat undang-undang ini merupakan satu benda yang penting, seperti mana yang telah dinyatakan oleh sahabat nabi, Satu kebenaran yang tidak ada nizhom (undang-undang) akan dikalahkan oleh kebatilan yang mempunyai nizhom (undang-undang). Walaupun kebenaran, tetapi bila mana kita tiada nizhom, tiada organisasi, tiada susunan yang betul, maka akan dikalahkan oleh mereka yang mempunyai nizhom, walaupun benda itu batil. Jadi kepimpinan ini merupakan satu pemudahcara untuk kita susun kembali strategi dan langkah-langkah.

WB ' 04 : Sekiranya dicalonkan sekali lagi sebagai AJKT BKPJM, adakah ustaz akan menerimanya?

USTAZ HAFIZ : Soalan yang agak berat. Pada ana, secara peribadi memang tidak sanggup untuk memegang dua jawatan di peringkat PMRAM, kemudian pegang jawatan di peringkat BKPJM. Tetapi a'la kulli halnya, ana melihat insya Allah kepimpinan di peringkat BKPJM sendiri tidak ketandusan kepimpinan, ataupun pelapis. Dan merasakan masih ada lagi pelapis untuk menggantikan tempat ana, ana bukannya gila kuasa untuk pegang dua dan sebagainya, tetapi a'la kulli hal, ana tetap akan cuba menyumbang tenaga dan buah fikiran untuk BKPJM walau apa jua keadaan sekalipun.

WB ' 04 : Bagaimanakah ustaz mengimbangkan masa antara persatuan dan pelajaran?

USTAZ HAFIZ : Tentang pembahagian masa pula, kita selaku pelajar agama seharusnya perlu bijak membahagikan masa, dan kalau kita melihat kebanyakan pelajar-pelajar kita ini bukan tidak pandai membahagikan masa, tetapi lebih mengutamakan masa rehat. Selaku kepimpinan, ana merasakan tanggungjawab ana besar, belajar dan memimpin. Jadi kita kena kurangkan masa rehat kita, kena pandai membahagikan masa kita. Mungkin kadang-kadang kita belajar waktu orang sudah tidur, kita menggunakan peluang-peluang yang ada dengan sebaik-baiknya. Kita perlu merancang kehidupan harian kita. Hari ini kita hendak berbuat apa, setiap saat kita hendak berbuat apa, supaya perancangan kita ini tidak memakan diri kita sendiri, menyebabkan kita gagal dalam pelajaran, ataupun apa yang kita rancangkan diperingkat kepimpinan akan gagal. Walaubagaimanapun kita perlu merancang , kuliah sebaik-baiknya jangan kita tinggalkan, selagi mana tiada progam kita pergi kuliah, dan balik daripada kuliah cuba kita rancang program untuk kepimpinan pula. Kita cuba curi-curi masa, kurangkanlah masa-masa rehat itu.

WB ' 04 : Seterusnya, apakah harapan kepada PMRAM dan BKPJM?

USTAZ HAFIZ : Harapan ana kepada PMRAM dan BKPJM agar semua ahli PMRAM secara amnya, dan ahli BKPJM khususnya, agar dapat kita sama-sama bernaung di bawah PMRAM itu sendiri, dengan berpegang pada dasar al-Quran dan as-Sunnah. Ana tidak mengatakan kita perlu intima' ataupun meletakkan wala' dengan BKPJM dan PMRAM seratus peratus, tetapi kita kena pegang, selagi mana PMRAM dan BKPJM meletakkan al-Quran dan as-Sunnah sebagai dasar, ana mengharapkan ahli-ahli BKPJM, ahli-ahli BKPJM bersatu di bawah naungan PMRAM dan BKPJM untuk kita membentuk satu wahdah, kesatuan, dan juga seterusnya menyambung kesinambungan Islam itu sendiri, yang mana meletakkan wahdah itu satu benda yang penting, sebagaimana yang dikatakan oleh Hassan Al-Banna, ' Awwalul Quwwah, Quwwatul Wehdah'. Kekuatan yang pertama adalah kekuatan wahdah. Bagaimana kita hendak menggerakkan masyarakat kita di Malaysia nanti, di tanah air apabila kita pulang, jika kita tidak ada kesatuan yang mantap, yang mana kita mulakan daripada BKPJM, di sini lagi.

WB ' 04 : Saya wakil daripada Basirah, mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Hafiz. Semoga kerjasama yang diberikan akan memberikan manfaat kepada kita. Terima kasih sekali lagi. Assalamualaikum.

USTAZ HAFIZ : Waalaikumussalam warahmatullah.

No comments: