Monday, November 28, 2005

Wawancara 2

Majalah : Al-Bashirah
Edisi : -
Kolum : Wawancara
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Ogos 2004
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Wawancara dikendalikan oleh Mohd. Zaki M. Noor, wartawan Al-Basirah 2004, pada 5 Ogos 2004, jam 7.00 petang, bertempat di Syaqah 1, Asrama Pelajar Johor, Hayyu Thamin.

Biodata Tokoh : Mohd. Nazar bin Misran, berasal daripada Parit Maimon, Parit Sulong, Batu Pahat, Johor. Berada di Tahun 3, Usuluddin, Syu’bah Dakwah, Kaherah. Pendidikan I’dadi di Parit Sulong, seterusnya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Arab Tarbiah Islamiah di Batu Pahat, sebelum ke Maahad Pontian selama empat tahun. Dengan Sijil Tinggi Agama yang diperolehi, melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar. Pengalaman berpersatuan, ditaklifkan sebagai Ketua Unit Persekolahan, Sambutan dan Rehlah (2002/2003), dan sebagai Timbalan yang DiPertua merangkap Lajnah Penerangan dan Penerbitan (2003/2004).

Wartawan al-Basirah (WB’04) : Pertamanya, terima kasih kepada Ustaz Nazar kerana sudi meluangkan masa ditemuramah pada petang ini, semoga kerjasama yang diberikan memberikan satu manfaat buat kita bersama. Assalamualaikum.

Ustaz Nazar Misran (TYDP) : Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

WB’04 : Baru-baru ini BKPJM telah melaksanakan satu program yang dinamakan ‘Rapat BKPJM’. Bolehkah ustaz ceritakan secara ringkas tentang program itu?

TYDP : Berkaitan dengan Rapat BKPJM, ia sebenarnya adalah satu program untuk kita memanggil ahli kita yang khususnya berada di seluruh muhafazah di Mesir ini, untuk kita bersatu, mengumpul pendapat dan suara ahli dalam membincangkan isu yang yang sangat-sangat besar sejak akhir-akhir ini dalam BKPJM, iaitu berkaitan isu pendaftaran. Ala Kulli Hal, program ini diadakan pada 1 Ogos yang lalu, yang mana ia dipecahkan kepad beberapa slot. Pertamanya, slot Dialog bersama Kedutaan, seterusnya slot Hiwar, dan yang terakhir, Mesyuarat Agung Khas yang membincangkan satu usul, pendaftaran BKPJM kepada pihak Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah.

WB’04 : Boleh ceritakan tentang respon ahli terhadap program ini?

TYDP : Respon ahli terhadap program Rapat BKPJM ini alhamdulillah, agak membanggakan, kerana kita mampu menghimpunkan pelajar-pelajar kita yang berada diseluruh bumi Mesir ini, pada pagi tersebut, iaitu kita mengadakan majlis itu jam 9.30 pagi untuk perasmian yang dirasmikan oleh Presiden PMRAM, kemuadian slot Dialog bersama Pengarah JPMK itu sendiri iaitu Ustaz Wan Bakar Wan Dagang, dalam usaha-usaha beliau memberikan penerangan tentang kebaikan-kebaikan pendaftaran BKPJM kepada Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah.

WB’04 : Boleh ustaz ulas sedikit di antara isu-isu yang menarik yang ditimbulkan oleh ahli dalam Hiwar bersama Tuan Pengarah JPMK?

TYDP : Berkaitan dengan isu yang menarik, yang hangat diperbincangkan, selepas Pengarah menerangkan kebaikan-kebaikan, faedah-faedah yang diperolehi daripada hasil pendaftaran kepada kedua-dua belah pihak, kepada BKPJM dan Kedutaan, dan semestinya ahli mengharapkan satu manfaat yang sangat besar kepada kebajikan pelajar seterusnya hubungan mereka dengan PMRAM, hubungan mereka dengan Kedutaan, dan hubungan merekadengan Kerajaan Negeri. Isu yang paling hangat dibangkitkan adalah berkaitan dengan penubuhan Badan Anak Johor, yang diwar-warkan penubuhannya tiga hari sebelum ketibaan rombongan Yang Amat Berhormat Tuan Haji Zainal Abidin bin Othman ke Mesir, yang mana mereka, delegasi-delegasi ini menggesa BKPJM ini berdaftar kepada Kedutaan, dan untuk memudahkan saluran sumbangan, bantuan, zakat dan sebagainya kepada BKPJM.

WB’04 : Bermakna kita telah didesak untuk berdaftar?

TYDP : Sebenarnya isu ini sudah tiga tahun berlarutan, dan sebelum-sebelum ini kita menerima tawaran ataupun gesaan untuk berdaftar, tetapi memandangkan masalah yang berlaku, dan masalah yang kita lihat, yang diperolehi hasil daripada pengamatan ahli-ahli terhadap BKAN yang telah berdaftar, kita lihat kurangnya kebajikan daripada pihak Kedutaan itu sendiri, dan adanya acara-acara ataupun program-program yang tidak bersesuaian dengan jiwa sebagai seorang pelajar Islam. Pelajar menilai perkara-perkara ini tidak sesuai, pelajar menolak. Perkara ini telah dua kali dibawa ke Mesyuarat Agung, seluruh ahli telah sepakat menyuarakan ketidaksetujuan mereka akan pendaftaran ini. Akan tetapi, kedatangan rombongan Yang Berhormat, Tuan Haji Zainal ke Mesir ini, membawa isu ini, merupakn saranan daripada Menteri Besar Johor, untuk memastikan bahawa BKPJM ini berdaftar, sebagai usaha-usaha untuk merapatkan hubungan dua hala.

WB’04 : Sumbangan 10 ribu yang diberikan oleh Kerajaan Johor kepada BKPJM telah mendapat satu reaksi daripada Tuan Haji Wan Bakar Wan Dagang. Bolehkah ustaz beri sedikit komen berkenaan hal ini?

TYDP : Kepada sahabat-sahabat yang telah turut serta dalam Dialog pada 1 haribulan tersebut, memang diusulkan, memang dibangkitkan berkaitan dengan sumbangan yang diberikan sebanyak 10 ribu daripada Yang Amat Berhormat Dato’ Omar Awab. Itu adalah sumbangan ataupun cek yang telah lama dituntut oleh pihak BKPJM atas usaha-usaha untuk membaik pulih kerosakan-kerosakan yang berlaku Dan perkara ini mendapat suatu ketidakselesaan kepada Pengarah JPMK yang mana sepatutnya pada pandangan beluai sumbangan ini patut disalurkan melalui beliau, iaitu Kedutaan sendiri, kemudian beliau akan menyalurkan sumbangan ini kepada BKPJM. Akan tetapi kalau kita melihat daripada satu sudut, sumbangan yang diberikan oleh Dato’ Omar daripada Yayasan Pelajaran Johor, beliau adalah daripada Badan Berkanun. Badan Beranun ini ada peruntukan sendiri, tidak perlu kepada prosedur-prosedur yang begitu ketat. Jadi tindakan yang dilakukan oleh Yang Amat Berhormat, Dato’ Omar tidak menyalahi prosedur-prosedur yang sebagaimana kita maklum. Cuma apa yang dibangkitkan itu adalah ketidakpuasan hati Pengarah JPMK kepada sumbangan yang diberikan. Itu sahaja. Itu masalah peribadi.

WB’04 : Ada komen bahawa terdapat fakta-fakta yang diselewengkan semasa sesi Dialog ini. Boleh beri sedikit ulasan?

TYDP : Tiada komen.

WB’04 : Dalam slot yang ketiga, dalam Mesuarat Agung Khas, kita telah mendapat reaksi ahli yang begitu rancak, boleh ustaz ulas?

TYDP : Berkaitan dengan Mesyuarat Agung Khas, yang telah diadakan, memang suasana agak rancak, dan persaingan yang agak tegang, walaubagimanapun pihak Pengerusi Sidang berjaya mengawal keadaan, yang mana sedia maklum, isu yang dibincangkn adalah isu pendaftaran, yang mana turut hadir Pengerusi Badan anak Johor itu sendiri, yang mana terdapat munakasah dan perjidalan yang berlaku, pro dan kontra berkaitan isu perdaftaran. Tetapi daripada ana, pendaftaran ini bukan berlaku atas dasar pelajar-pelajar takut kepada Badan Anak Johor, Tetapi pelajar lebih melihat akan kesatuan, dan kesan akan datang apabila tertubuhnya dua persatuan ini akan menyebabkan perpecahan kepada pelajar Johor yang begitu besar. Jadi dengan ini pelajar-pelajar lebih bersetuju dan lebih menyokong atas idea-idea yang telah diberikan bilamana BKPJM ini berdaftar, maka persatuan yang lain yang memecahbelahkan pelajar ini hendaklah dihapuskan, dibubarkan. Akan tetapi kita mendapat tentang daripada Pengerusi BAJ sendiri yang mana kita lihat seolah-olah BAJ itu akan terus hidup, berkembang, kekal dan tidak mahu dibubarkan. Ini pandangn peribadi ana.

WB’04 : Adakah sebarang usaha daripada BKPJM untuk memastikan Badan Anak Johor ini dibubarkan?

TYDP : Berkaitan dengan pembubaran BAJ itu, ia tertakluk kepada Kedutaan, yang mereka itu lebih berkuasa ke atas penubuhan BAJ, dan juga bergantung kepada Pengurusi BAJ, Saudara Fathur Rahman. Bagi kami kepimpinan BKPJM sangat-sangat tidak menggalakkan pertubuhan persatuan-persatuan yang boleh memecahbelahkan pelajar. Kami lebih suka sekiranya pelajar-pelajar ini dapat berhimpun dalam satu kelompok, satu suara dan satu pendapat. Dan kita dapat saling bantu-membantu dan memberikan kerjasama. Walaupun kalau kita lihat penubuhan BAJ itu seolah-olah untuk kepentingan kebajikan, dan juga (untuk kepentingan mendapatkan ) sumbangan-sumbangan yang disalurkan daripada Malaysia ataupun daripada Kedutaan sendiri untuk pelajar-pelajar Johor, akan tetapi bila mana BKPJM telah berdaftar, perkara ini kita telah maklum (tidak perlulah kepada penubuhan BAJ). Dan BKPJM ini adalah satu kesatuan induk yang besar, yang sewajarnya BKPJM ini diiktiraf oleh Kerajaan Negeri dalam memberikan sumbangan-sumbangan kepada pelajar. Tidak perlulah memandang kepada sebelah pihak, yang mana kalau kita lihat penubuhan BKPJM ini lebih lama dalam menjaga kebajikan pelajar Johor yang berada di Mesir. Penubuhan BAJ memang ramai ahli yang pertikai, masih tidak dapat menilai sejauh mana kemampuan yang akan dibawa oleh BAJ itu sendiri kepada ahli.

WB’04 : BKPJM telah bersetuju untuk berdaftar. Jadi boleh ustaz berikan pendapat?

TYDP : BKPJM telah bersetuju dan sepakat daripada perbincangan dalam Mesyuarat Agung Khas yang lalu, dan ahli bersetuju untuk mendaftarkan BKPJM itu di bawah Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, akan tetapi dengan syarat, dan syarat-syarat ini yang talah kita cuba perbincangkan, dan hasil-hasil perbincangan ini memakan masa yang agak lama, sebelum ia secara rasminya didaftarkan.

WB’04 : Maksudnya syarat itu belum dibuat?

TYDP : Syarat telah diperbincangkan dalam Mesyuarat Agung Khas yang lalu, pihak kepimpinan telah berbincang untuk mendetailkan, menyusun kembali syarat yang telah dikemukakan, supaya syarat-syarat ini bersesuaian untuk kedua-dua belah pihak, daripada pihak BKPJM sendiri, pihak Kedutaan, dan juga kepada PMRAM itu sendiri. Maknanya perkara ini menguntungkan kepada semua pihak. Tidak hanya menguntungkan kepada satu pihak sahaja.

WB’04 : Semasa Mesyuarat Agung Khas, AJKT dan HEWI tidak dibenarkan bersuara (memberikan pendapat). Boleh ustaz terangkan?

TYDP : AJKT dan juga HEWI tidak dibenarkan bersuara kerana usul ini dibawa oleh AJKT, iaitu usul berkaitan dengan pendaftaran. Dan kami mahu usul ini untuk dibincangkan oleh ahli supaya ahli tahu untuk menilai baik dan buruknya kesan daripada pendaftaran berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman atau pengamatan-pengamatan mereka kepada BKAN yang telah berdaftar. Dan AJKT tidak sama sekali dibenarkan bersuara kerana badan itu sendiri adalah hak ahli. Bukan hak kepimpinan.Bayangkan sekiranya AJKT mengambil langkah ini, maka di sana ada ketidaksesuaian ataupun ahli sendiri tidak setuju dengan keadaan yang berlaku. Mungkin di sana akan menyebabkan punca-punca perpecahan ahli.

WB’04 : Bilakah BKPJM akan mendaftar secara rasmi kepada pihak Kedutaan?

TYDP : Berkaitan dengan pendaftaran secara rasmi, setakat ini ana nak komenlah, sebab pengarah pun pulang ke Malaysia sekarang ini, dan mungkin insya Allah akan dimaklumkan pendaftaran BKPJM secara rasmi setelah pengarah pulang ke Mesir kembali.

WB’04 : Badan telah bersetuju untuk berdaftar. Apakah harapan ustaz berkaitan dengan pendaftaran ini?

TYDP : Berkaitan dengan pendaftaran ini ana berharaplah semoga pendaftaran ini bukannya suatu isu yang dimainkan oleh mana-mana pihak, ataupun pihak tertentu, dan berharap semoga daripada pendaftaran ini memberikan manfaat yang sangat besar kepada ahli, khususnya pelajar Johor dalam usaha Kerajaan Negeri ataupun mana-mana pihak menyumbangkan kewangan, zakat, pinjaman dan sebagainya kepada pelajar, untuk memudahkan lagi pelajar dalam mengikuti pengajian mereka di sini, dan sekaligus diharapkan perkara ini dapat mengeratkan lagi hubungan antara pelajar dan Kerajaan Negeri, juga dengan pihak Kedutaan.

No comments: