Friday, November 18, 2005

Islah Rumah Johor - Fasa Satu

Majalah : Al-Jauhar 2
Edisi : Aidil Adha
Kolum : Berita
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Januari 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Islah Rumah Johor - Fasa Satu

KAHERAH, 1 Januari 2005 – Rumah Johor mula menjalani proses pembaikpulihan buat kesekian kalinya dengan peruntukan sekitar LE 300 000 hasil sumbangan daripada Majlis Agama Islam dan Kerajaan Negeri Johor. Proses pembaikpulihan yang melalui dua fasa diuruskan oleh Syarikat Manyalawi dengan fasa pertama melibatkan proses mengecat bahagian luar bangunan, menukar tingkap, dan baik pulih dewan. Fasa satu ini lebih menumpukan kepada pembaikpulihan bahagian luaran Rumah Johor sebelum menyambut kedatangan Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor pada awal Februari ini.

Menurut Ketua Unit Perumahan BKPJM, Ustaz Hafiz Noramli Halimi, proses pembaikpulih akan disempurnakan meliputi dalam dan luar Rumah Johor selepas kedatangan YAB Menteri Besar. Beberapa ubahsuaian baru dibuat termasuk menyediakan tandas untuk lelaki dan perempuan di dewan, juga tempat wuduk untuk wanita. Alat penghawa dingin diletakkan di kawasan maktabah, dewan dan BCC dengan ruangan maktabah sekarang ini dibahagi dua, satu ruangan untuk maktabah dan satu ruangan lagi khas untuk akhawat. Rak-rak buku yang lama diletakkan di setiap syaqqah dan diganti dengan rak-rak buku yang baru.

Di sutuh pula, kerja pembaikan dan ubahsuai melibatkan pembikinan pegola, kerja penukaran jubin dan tambahan ruangan stor. Setiap bilik pula mendapat pintu baru, dan dijangkakan akan mendapat tingkap baru tidak lama lagi. Sumbangan kontraktor turut diterima dengan tanda nama Rumah Johor ditanggung oleh Syarikat Manyalawi. Tambah beliau lagi, kedatangan Pengarah Jabatan Agama Johor dan Dato’ Mufti berserta rombongan turut ke Iskandariah untuk memilih imarah baru untuk disewa khas buat siswi Johor di sana. Proses pemilihan mendapat kerjasama daripada wakil Kedutaan, Encik Zailuddin Salimon.

No comments: