Wednesday, November 23, 2005

Ramah Mesra Bersama Timbalan Mufti Johor

Majalah : Al-Jauhar 3
Edisi : Saifi
Kolum : Berita
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : Ogos 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Ramah Mesra Bersama Timbalan Mufti Johor

Rumah Johor, 28 Julai 2005 – Majlis Ramah Mesra bersama Dato’ Haji M Tahrir bin Dato’Kiyai Haji Shamsuddin, Tim. Mufti Negeri Johor telah dihadiri oleh sejumlah hampir 150 orang ikhwah juga akhawat. Majlis dimulakan dengan jamuan makan malam dalam suasana yang gelap akibat keputusan bekalan elektrik secara tiba-tiba sejurus makanan dihidangkan.

Hampir azan isya’ bekalan elektrik kembali pulih dan acara kedua dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada YDP BKPJM, Ustaz Mohd Nazar bin Misran. Turut mengikuti Dato’ di majlis ini, Ustaz Burhanuddin bin Haji Tibek, Pegawai Tadbir Agama Daerah Johor Bahru (Kadi Daerah Johor Bahru) dan Encik Mohd Ariffin bin Abdul Hamid, Pegawai Atase Bahagian Kebajikan, Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Tepat jam 9.45 malam, Encik Ariffin diberi penghormatan untuk memberikan ucapan sebelum majlis diserahkan kepada Dato’ lima belas minit kemudian.

Dato’ mengingatkan hadirin beberapa perkara termasuk kepentingan Bahasa Inggeris dan IT untuk dikuasai. Selain melangsai tujuan utama kedatangan beliau ke sini – memberikan bantuan zakat kepada pelajar-pelajar tahun 3 dan 4 di Mesir; beliau menyatakan keprihatinan terhadap urusan pembelian rumah Johor kedua, dijangka akan digunakan untuk maslahat akhawat. Wang zakat sejumlah RM 252,000 diserahkan kepada wakil pelajar, Ustaz Mohd Nazar Misran untuk diagih-agihkan kepada para pemegang zakat. Beliau turut mempelawa bakal lepasan Syariah Islamiyah dan Dirasat Islamiyah untuk pulang menyertai Diploma Pengurusan dan Kehakiman Islam seawal bulan November ini, anjuran MARSAH bersama Universiti Islam Antarabangsa.

Majlis diteruskan dengan acara soal jawab bersama Dato’ sebelum diakhiri oleh bacaan doa oleh Ustaz Mohd Fairuz bin Tamjis. Majlis berakhir tepat jam 11.00 malam dengan bacaan tasbih kifarah dan Surah Al-Asr.

No comments: