Wednesday, December 14, 2005

Reaksi YDP

Majalah : Warta PMRAM
Edisi : September 2004
Kolum : Kaji Selidik
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : September 2004
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Berikut adalah reaksi daripada seluruh kepimpinan yang dipertua BKAN

1.Pemangku YDP Johor " Keutuhan sesebuah persatuan adalah dengan kesatuan dan kebersamaan unggul yang lahir dan dipamerkan oleh setiap pihak dari setiap sudut dalam mencapai satu tekad dan matlamat serta semangat juang yang tidak luput untuk merealisasikan cita-cita dan keazaman"

2.YDP Perak " Insya Allah, kita mendoakan agar PMRAM dapat menterjemahkan ' MEMPERKASA WAHDAH MENYEMARAK ILTIZAM ' dengan semaksimum mungkin. Seluruh pihak perlu memainkan peranan untuk memastikan kelangsungan persatuan yang kita sokongi dan dokongi ini tetap utuh dan kukuh."

3.YDP Pulau Pinang "Mewakili saf kepimpinan BKPPPM, ana menyokong penuh tema yang dipilih oleh pihak PMRAM pad tahun ini memandangkan arus perdana dalam konteks kemahasiswaan memerlukan kepada sebuah kesatuan bagi menjamin kelangsungan dakwah islamiyyah selain menuntut kepada pendokongnya nilai iltizam dan istiqamah yang cukup tinggi agar ghayah ini tidak terhenti dipertengahan jalan. Semoga tema ini mampu diterjemahkan dalam bentuk tindakan dan kesedaran oleh kita bersama."

4.YDP Negeri Sembilan " Secara umumnya saya bersetuju dan melihat kepada tema perjuangan saf kepimpinan PMRAM 2004 ' MEMPERKASA WAHDAH MENYEMARAK ILTIZAM ' adalah satu tema yang bertepatan dengan kehendak Islam. Perkara asas dalam pembentukan masyarakat Islam Azhari/ah melalui kesatuan adalah pengukuhan aqidah Islamiah yang dipugar dengan keberkesanan tarbiah dan disemai dengan qudwah bagi membentuk syakhsiah mulia. Saya melihat bahawa inilah satu perjuangan yang hendak dibawa oleh PMRAM agar setiap ahli mempunyai jati diri yang sebenar agar kita sebagai pejuang agama Allah tidak akan takut dan gentar dengan cabaran dan tribulasi daripada musuh Allah. Kita tidak melupakan tanggungjawab sebagai penuntut ilmu Allah dan mesti menguasai pelbagai ilmu dan teknik bagi kita mengikut rentak peredaran zaman dan cabaran yang bakal mendatang. PMRAM kemungkina mempergiatkan lagi program tarbiah, ilmiah, thaqafah dan ITC kepada mahasiswa/wi sebagai persediaan kita melalui kerjasama di antara BKAN dan DPM. Melalui kerjasama di antara PMRAM, BKAN dan DPM kita mampu menangkis sebarang anasir-anasir yang memecahbelahkan kesatuan yang kekal terbina di atas Al-Quran dan As-Sunnah serta kefahaman kita berpersatuan demi menjaga kesucian Islam. Syabas kepada saf kepimpinan PMRAM 2004 dengan perancangan yang bakal dilaksanakan."

5.YDP Kedah " Kematangan dalam menghadapi cabaran semasa bersesuaian dengan sifat sebagai wadah penyatuan mahasiswa Al-Azhar . Namun kematangan tersebut bukan sekadar melalui kematangan berfikir, tetapi perlu diserlahkan dengan kematangan dalam tindakan. Ini kerana kita berada dalam arus millenium dakwah yang akan menghadapi arus perdana dakwah dan kerenah masyarakat yang pelbagai. Perlu diingat, kita bukn berada di era 70-an atan 80-an."

6.YDP Terengganu " Tema PMRAM 'MEMPERKASA WAHDAH MENYEMARAK ILTIZAM' kali ini cuba mengajak semua ahli agar menghayati aspirasi perjuangan mahasiswa ke arah bernaung di bawah keizzahan Islam. Ia sememangny relevan untuk diketengahkan dalam situasi ummah hari ini yang sentiasa diasak dengan agenda perpecahan oleh musuh Islam. Ahli PMRAM seharusnya bijak menilai tema yang diarusperdanakan ini demi memastikan kegemilangan Islam terus survival di muka bumi ini"

7.YDP Kelantan "...jika direnungi dan dihayati, maka kita akan merasai betapa keizzahan dan kegemilangan umat Islam di zaman para sahabat dan tabien. Sesungguhnya mereka digeruni bukanlah kerana kekuatan dan disegani bukanlah kerana kehebatan semata-mata. Tetapi kerana wahdah, kesatuan dan ukhuwwah mereka yang benar-benar mengkagumkan, bahkan tidak dapat ditandingi oleh musuh-musuh Islam. Jesteru itu marilah kita bermuhasabah dan membaiki diri untuk mengembalikan kegemilangan dan keizzahan tersebut. Bersamalah memperkasa wahdah, menyemarak iltizam. Ingatlah, awwalul quwwah quwwatul wahdah."

8.YDP Kuala Lumpur " Secara umumnya, tema yang baru ini menjelaskan kepada seluruh ahli PMRAM bahawa agenda wahdah tidak bolh diremehkan dan masih perlu diteruskan. Pengajaran bahawa keruntuhan empayar-empayar Islam terdahulu adalah berpunca daripada tiadanya kesatuan menyeluruh umat Islam yang mengakibatkan musuh dapat menyelinap masuk seterusnya menghancurkan Islam. Gagasan pimpinan ini amat perlu difahami oleh segenap lapisan ahli agar keutuhan yang diimpikan dapat terlaksana."

9.YDP Melaka “ Berkaitan dengan tema yang cuba dibawa pada tahun ini, perlu ada dalam setiap mahasiswa/wi di bumi Mesir ini sikap kesungguhan yang jitu bagi memastikan matlamatnya tercapai”

10.Pemangku YDP Selangor “ Tema kali ini begitu sesuai dengan keadaan kita selaku anak jati PMRAM dalam meneruskan agenda perjuangan menuju jalan Ilahi. Cadangan ana, pertamanya, semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing untuk menggerakkan PMRAM, contohnya ahli memberikan sokongan dan dokongan sama ada berbentuk buah fikiran, tenaga dan harta benda kepada PMRAM, dan kepimpinan pula perlu menitikberatkan objektif penubuhan PMRAM dan sentiasa dipertingkatkan lagi dengan daya usaha profesionalis PMRAM berdasarkan wahyu. Keduanya, kesedaran daripada segenap pihak adalah perlu khasnya dalam menggerakkan Ops Amar Makruf, Nahi Mungkar”

No comments: