Tuesday, December 13, 2005

Dialog Perdana PMRAM 2004

Majalah : Warta PMRAM
Edisi : September 2004
Kolum : Berita
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : September 2004
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Berita Pmram : Dialog Perdana PMRAM 2004
Oleh : al_jantanie

KAHERAH, 31 Julai: Unit Penerangan Umum, Badan Penerangan Dan Penerbitan PMRAM telah menganjurkan Dialog Perdana PMRAM, bertempat di Dewan Tok Kenali, Rumah Kelantan, Jam 8.00 malam. Majlis di mulakan dengan solat Maghrib berjamaah diikuti solat hajat, dengan suasana yang agak sesak. Semua Badan Pengurus PMRAM dan HEWI hadir kecuali Ustaz Faizal Mizan, Ustaz Fauzi Hashim dan Ustazah Zahratil Ula Hasan, disamping kehadiran tetamu kehormat, Mantan Presiden PMRAM, Ustaz Saufi Hashim, Penasihat PMRAM, Ustaz Wan Syarifuddin Wan Hassan, serta Yang Dipertua-Yang Dipertua Bakan.Majlis dipengerusikan oleh Saudara Mohd Fairuz bin Tamjis dengan agenda yang kedua, ucapan Presiden pada pukul 9.30 malam. Antara isi kandungan ucapan Presiden menyatakan keadaan umat Islam yang sekarang ini diasak dengan mehnah dan tribulasi, tiada pembela apabila ditindas, tiada sultah dan tiada kekuasaan. Beliau menyeru supaya membina kekuatan Islam, kekuatan kesatuan, kerana orang kafir sentiasa cuba memecahbelahkan umat Islam hingga umat Islam tertipu dengan alasan yang dibuat-buat (pengganas).

Beliau juga mengingatkan tentang Penyiasat Amerika yang datang menyerbu al-Azhar, kononnya al-Azhar mengamalkan diskriminasi terhadap wanita, dan lain-lain tuduhan yang tidak berasas. Turut dibangkitkan berkenaan pembawakan PMRAM yang memerlukan gemblengan tenaga daripada semua ahli serta memperkasakan kesatuan. Akhirnya beliau meminta kepada semua ahli supaya terus iltizam dengan PMRAM, sebelum menamatkan ucapan pada jam 9.40 malam.Agenda ketiga, taarruf seluruh Badan Pengurus yang hadir, sebaik sahaja Majlis diserahkan kepada Naib Setiausaha. Taarruf AJKT HEWI juga dibuat beberapa ketika setelah agenda kemuncak berlangsung, Dialog Perdana bersama kepimpinan. Suasana hangat dengan pelbagai isu yang dibangkitkan, di antaranya, kebenaran penterjemahan kitab, kelewatan mendapat kad keahlian PMRAM, rehlah akhawat, penerangan lanjut tentang Ijazah Lanjutan, masalah ikhtilat, dan SPR.

Terdapat cadangan ahli supaya hiwar bersama kepimpinan ini kerapkali dilaksanakan memandangkan kebaikan yang boleh diperolehi. Ketibaan pelajar baru, alumni PMRAM, masalah perpecahan dikalangan ahli, PESAT, BP angkat dan HEWI angkat turut menjadi fokus perbincangan hangat. Perbagai persoalan dibangkitkan terutamanya etika akhawat ke lapangan terbang pada waktu malam, isu boikot barangan yahudi, kelesuan WARTA, laman web PMRAM yang kurang aktif, pendaftaran bkan di bawah KBMK dan hubungan PMRAM dengan universiti dalam dan luarnegara.

Mantan Presiden turut memberikan ulasan kepada beberapa isu yang dibangkitkan, terutamanya isu keganasan di Thailand. Dialog yang begitu meriah ini boleh disifatkan amat berjaya dengan kerjasama dua pihak yang dilihat sebagai lambang keutuhan persatuan. Agenda terakhir, solat Isyak berjamaah dan jamuan mengakhiri Dialog Perdana PMRAM 2004, yang merupakan aktiviti pertama sejak perlantikan kepimpinan baru pada 14 Julai yang lepas.

No comments: