Monday, January 02, 2006

Pakcik Meriam

Majalah : SUKEJ
Edisi : 105
Kolum : Tumpuan
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Meriam Buluh
Oleh: Pakcik Meriam (MB)

Pak cik MB bukan hendak menjadi meriam yang kerjanya menyerang orang. Tetapi kadang-kadang ada orang yang tidak faham-faham, atau buat-buat tak faham. Harap-harap bila bom dah meletup, ada telinga yang berdengung, dan mata mula mencari dari mana datangnya suara.

Pelik bila tengok muka-muka yang dah lama tak balik rumah negeri. Seminggu sekali mustahil. Sebulan sekali, payah. Sepenggal sekali, mungkin, tapi apabila sahabat-sahabat baru datang ( biasa orang panggil – adik-adik baru datang ) barulah muka-muka ini menjengok.

Pak cik tak pasti mengapa mereka datang. Pertama Pak Cik gembira tengok ramai yang tolong angkatkan beg, berat berpikul-pikul dan berkilo-kilo, sanggup tolong dan angkat dari lapangan terbang sampai Rumah Negeri. Alhamdulillah. Kedua, ada yang sedang mencari, dan memulakan pencarian. Yalah, umur makin lama makin senja, hajat perlu dilangsaikan juga bila tiba masanya. Pak cik doakan agar bertemu dalam pencarian yang semacam itu.

Tetapi Pakcik geram betul, bila tengok muka-muka yang sampai-sampai terus berceramah. Hebat dan berbunga-bunga. Sibuk angkat kehebatan diri bermeter-meter. Dia hebat dan semacam wajib dicontohi. Itulah, di waktu kemunculannya yang tiba-tiba. Macam seadik angkat dengan biskut, sekejap ada sekejap tiada.

Kemunculan yang semacam hebat itu tidak lain dan tidak bukan, hanya berceramah menerangkan itu dan ini. Cerita pasal pelajaran, cerita pasal kuliah, cerita pasal doktor, cerita pasal Mesir, dan segala macam cerita yang membuka mata dan telinga. Segala cerita yang Pakcik rasa senang dan gembira sebenarnya. Ada juga orang nak khabar itu dan sampaikan ini.

Tetapi, sekejap kemudian mereka hilang. Seolah-olah petani malas yang datang mencucuk tanam, lalu pergi menanti tuai setahun kemudian. Dengan nasihat dan pedoman yang dicurah berkepuk-kepuk dan bertongkol-tongkol, kemudian hilang dan lenyap macam pelangi yang pergi setelah matahari garang.

Kerja membantu mereka yang baru sampai banyak sungguh. Bertimbun-timbun. Kalau mampu dilonggokkan tentu sudah jadi bukit. Tidak. Gunung lebih sesuai. Kerja yang banyak itu sungguh berat, seberat bukit dan gunung itulah. Di kala itulah Pakcik mula menoleh kanan kiri, mencari pemikul amanah membantu sahabat yang baru tiba.

Pakcik nampak kala itu, adalah rakan-rakan penerima taklifan yang bersungguh-sungguh membantu, ada juga orang-orang dari rumah sewa yang sama pakat-pakat turun, dan Pakcik masih tercari-cari orang yang berceramah tadi. Mana perginya si Hebat dan kata-katanya? Susah juga. Hebat-hebat mereka hanya macam biskut, sekejap ada, sekejap tiada.

Hebat yang semacam itu bagai gah nampak sekali pandang, nampak macam bah sekali datang, nampak macam badai sekali terpa, tetapi sebenarnya nampak macam biskut yang sekali rasa, ada rasa manis, lemak, masin sikit, bercampur air liur dan turun ke tekak, dan kesudahannya lenyap tanpa dapat dirasa lagi. Gah sungguh.

Pesan pakcik, jangan jadi biskut, jadilah sahabat-sahabat yang membantu sahabat. Dulu kita datangkan dibantu juga.

No comments: